Zasady funkcjonowania punktów zbiórki odpadów komunalnych w zabudowie wielolokalowej – osiedlach mieszkaniowych

0
751

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 i 3 znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2019.2010 j.t. ze zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.

Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy także zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz realizacja innych obowiązków wynikających z regulaminu.

Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową (art. 2 ust.2 pkt 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z § 3 pkt 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Miechów przyjętego uchwałą Rady Miejskiej w Miechowie Nr XXXIX/616/2018 z dnia 7 czerwca 2018r. (Dz.Urz.Woj.Mał. 2018. poz.4341) właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki do zbierania odpadów komunalnych w miejscach gromadzenia odpadów spełniających wymagania Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2019.1065 t.j.).

Z kolei § 9 Regulaminu określa, że pojemniki na odpady komunalne powinny być utrzymywane w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej, okresowo myte i dezynfekowane w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
Za czystość, odpowiedni stan sanitarny i techniczny pojemnika oraz miejsca gromadzenia odpadów komunalnych, odpowiada właściciel nieruchomości.

Zgodnie z § 1 pkt I ppkt. 1 umowy Nr IOŚ.125/2019r. z dnia 18.12.2019r., którą Gmina Miechów zawarła z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego (MPGO sp. z o.o. Kraków) na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, wykonawca ten jest zobowiązany wyposażyć na czas trwania umowy, właścicieli nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej w pojemniki lub kontenery na odpady zmieszane oraz zbierane selektywnie (bez dodatkowych opłat).

Wykonawca jest zobowiązany do ustalenia z właścicielami /zarządcami nieruchomości, lokalizacji tych pojemników/ kontenerów. Dodatkowo przedsiębiorca ma zapewnić możliwość odpłatnego świadczenia usług: mycia, dezynfekcji i dezynsekcji oraz napraw technicznych pojemników do zbierania odpadów.

Jednakże należy zaznaczyć, że wszystkie inne obowiązki dot. min. utrzymania urządzeń w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, utrzymanie czystości wokół tych pojemników/kontenerów, umożliwienie odbiorcy odpadów swobodnego dostępu do tych pojemników (w okresie zimowym odśnieżanie podjazdów) lub ewentualna budowa” altanek śmietnikowych” należy do właścicieli nieruchomości (w rozumieniu ustawy u.c.p.) tzn. wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej.