- Dlaczego Gminy odpowiadają za odbiór odpadów komunalnych?
Obowiązek wszystkich gmin w zakresie odbioru i unieszkodliwienia odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2019.2010 t.j.) i obowiązuje od 2013 roku.
2 . Co jest finansowane z opłaty wniesionej przez mieszkańca?
Zgodnie z art. 6r w/w ustawy z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu;
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Środki pochodzące z opłaty są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym i nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Dlaczego koszty odpadów rosną?
Z niepokojem obserwujemy tendencje wzrostowe cen za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie całego kraju.
W uzasadnieniu przedstawianym samorządom podaje się między innymi:
-wzrost cen przyjmowanych odpadów na instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych (miejsce gdzie trafiają odpady) -wzrost stawki opłaty środowiskowej (tzw. opłata marszałkowska), które w roku 2017 wynosiły 24 zł/tonę odpadów, a w roku 2020 będą wynosić 270 zł/tonę
– wzrost cen prądu dla przedsiębiorców
– wzrost cen paliwa
– wzrost kosztów pracowniczych, w tym wynagrodzeń
– dodatkowe wymogi nałożone ustawowo na instalacje przetwarzania odpadów (np. zabezpieczenia przeciwpożarowe, całodobowy monitoring, kaucje finansowe za magazynowanie odpadów)
– znaczący spadek cen skupu surowców wtórnych – brak możliwości zbytu odpadów selekcjonowanych, szczególnie z tworzyw sztucznych.Przedstawiciele Gmin zwracają uwagę na potrzebę wprowadzenia niezwłocznych zmian w organizacji systemu gospodarowania odpadami, kierując do instytucji centralnych kolejne wnioski.
- Jakie były stawki w ostatnich latach w Gminie Miechów ?
Rok |
Stawka opłaty za odpady segregowane |
2013-2014 |
4,00zł/osobę/miesiąc |
2015 |
5,50 zł/osobę/ miesiąc |
2016-2018 |
6,50 zł/osobę/miesiąc |
2019 |
9,50 zł/osobę/miesiąc |
Powyższe stawki były jednymi z najniższych w skali kraju. Wynikały z kosztów systemu, którego głównym składnikiem była i jest usługa odbioru i unieszkodliwiania odpadów.
- Jaka jest obecnie (w 2019 roku) stawka opłaty w Gminie Miechów, a jakie są w innych gminach ?
Obecnie obowiązują następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie Miechów:
- 9,50 zł/osobę/miesiąc za odpady segregowane
- 16,50 zł/osobę/miesiąc za odpady zmieszane.
Stawki opłat za odpady segregowane obowiązujące obecnie (w 2019 roku) w wybranych gminach na terenie województwa małopolskiego.
Gmina |
Stawka opłaty za odpady segregowane (zł/osoba/miesiąc) |
Liszki |
21,00 zł |
Słomniki |
18,00 zł |
Proszowice |
23,00 zł |
Zielonki |
24,00 zł |
Oświęcim |
14,00 zł |
Tarnów |
18,00 zł |
Nowy Targ |
16,00 zł |
Lisia Góra |
16,00 zł |
Olkusz |
22,00 zł (od 1 listopada 2019 r. ) |
Wieliczka |
15,00 zł |
Dąbrowa Tarnowska |
16,00 zł |
- Jak liczona jest stawka opłaty na kolejny rok ?
W dniu 14 listopada b.r. Rada Miejska w Miechowie przyjęła stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rok 2020 w wysokości 20zł/osobę/miesiąc za odpady segregowane. Opłata została wyliczona w oparciu o kwotę wynikającą z oferty, którą złożyła w przetargu tylko jedna firma – MPGO sp. z o.o. w Krakowie. Uwzględniono także zniżkę w wysokości 1,00zł/osobę/miesiąc w przypadku deklaracji kompostowania bioodpadów.
Oferta przetargowa:
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów: 3 823 200,00 zł
- Utworzenie i prowadzenie Punktu Zbiórki Odpadów Problematycznych: 309 744,00 zł
Suma: 4 132 944,00 zł
Sposób wyliczenia stawki:
– ilość osób faktycznie zamieszkałych (na stałe) w Gminie Miechów
– ze złożonych deklaracji: 17 590
w tym:
- Odbiór odpadów bez kompostownika deklaruje 9204 mieszkańców 9204 x 20,00zł x 12m-cy = 2 208 960,00 zł.
- Odbiór odpadów z kompostowaniem bioodpadów deklaruje 8386 mieszkańców 8386 x 19,00zł x12m-cy = 1 912 008,00 zł.
Suma: 4 120 968,00 zł.
Podsumowując:
4 120 968,00 zł (dochodu) – 4 132 944,00 zł/rok (wydatki wyłącznie na odbiór, unieszkodliwianie i prowadzenie punktu zbiórki) = – 11 976,00 zł (braku).
Z przedstawionych obliczeń wynika, że przy zaproponowanej (przyjętej) stawce w wysokości 20zł /osobę/ miesiąc nie wliczając kosztów administracyjnych i kosztów edukacji ekologicznej system gospodarki odpadami nie zostanie zbilansowany.
Mając to na uwadze, obecnie i po raz kolejny trwa weryfikacja złożonych deklaracji pod kątem osób faktycznie zamieszkałych na terenie naszej Gminy oraz ofert w przetargach ogłaszanych przez kolejne gminy. W przypadku zmniejszenia kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych stawka opłaty zostanie obniżona.
W najbliższych tygodniach kolejne gminy w Polsce będą podejmowały uchwały w sprawie zmiany stawek na rok 2020.
- Ile odpadów produkują mieszkańcy naszej gminy ?
Odpady komunalne zebrane z terenu gminy Miechów
Rok |
Ilość wytworzonych ogółem odpadów |
Ilość odpadów w kg/mieszkańca/rok |
2015 |
1623,20 Mg |
92 |
2016 |
1876,55 Mg |
106 |
2017 |
2730,24 Mg |
154 |
2018 |
3039,85 Mg |
172 |
Odpady komunalne zebrane z terenu województwa małopolskiego(średnia dla województwa)
Rok |
Ilość wytworzonych ogółem odpadów |
Ilość odpadów w kg/mieszkańca/rok |
2015 |
887 031 Mg |
263 |
2016 |
954 840 Mg |
282 |
2017 |
1 029 455 Mg |
303 |
2018 |
1 127 223 Mg |
331 |
- Czy możemy nie segregować odpadów ?
Nowelizacja ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2019.1579) wprowadziła obligatoryjny obowiązek segregacji odpadów. Jeżeli właściciel nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, zmuszony będzie do ponoszenia opłaty podwyższonej, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki ustalonej uchwałą Rady Miejskiej za odpady zbierane selektywnie.
W Gminie Miechów Rada Miejska uchwałą z dnia 14 listopada b.r. uchwaliła opłatę podwyższoną w wysokości 40,00 zł/osobę/miesiąc przy braku segregacji odpadów.
(UGIM)