Uczniowie z Książa Wielkiego na wycieczce do Ogrodu Doświadczeń w Krakowie

0
1501

W ramach realizowanej w naszej szkole innowacji pedagogicznej pt. „ZIEMIA I KOSMOS W LICZBACH”  uczniowie klasy VII i VIII  Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Książu Wielkim już po raz kolejny uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej mającej na celu poznawanie praw przyrody oraz rozwijanie kompetencji matematyczno – przyrodniczych uczniów. Tym razem wycieczkę zorganizowano do Ogrodu Doświadczeń w Krakowie, w której oprócz uczniów z klasy VII i VIII uczestniczyli również chętni uczniowie z klasy VIb. Opiekę sprawowali nauczyciele: Elżbieta Bałazy, Marta Lewantowicz, Lucyna Błaszkiewicz.

Podczas plenerowego zwiedzania Ogrodu Doświadczeń, uczniowie mogli dotykać  instalacji stanowiących eksponaty, mieli okazję różnymi zmysłami doświadczać na sobie zjawisk fizycznych i przyrodniczych. Poprzez zabawę i samodzielne wykonywanie eksperymentów wzbogacali swoją wiedzę o otaczającym nas świecie. Uczniowie doświadczalnie poznawali prawa przyrody z zakresu mechaniki, akustyki, optyki, hydrostatyki i magnetyzmu.

Każde z urządzeń znajdujących się w Parku Edukacyjnym prezentowało jedno lub kilka zjawisk fizycznych. Gong uderzony silnie nie wydawał ciekawego dźwięku, ale wielokrotne, subtelne uderzenia prowadziły do sumowania fal akustycznych dając niesamowity, nastrojowy efekt. Przy innym stanowisku uczniowie mogli sprawić, że powstał wir wodny i obserwowali jego niepowtarzalne zachowanie, które wynika z prędkości kręcenia korbą.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się platforma przy pomocy, której uczestnicy badali siłę odśrodkową oraz Półkule Magdeburskie, których uczniowie nie mogli rozerwać. Siódmo i ósmoklasiści uczestniczyli również w lekcji „Mroźne eksperymenty”, gdzie sprawdzali jak zachowują się różne substancje w ekstremalnie niskich temperaturach suchego lodu (–78,5°C) i ciekłego azotu (–195,8°C).

Zwiedzając Ogród Doświadczeń uczniowie uzyskali odpowiedzi na wiele trudnych pytań z zakresu fizyki i chemii. Na pewno ta wycieczka przyczyni się do lepszego zrozumienia otaczającego nas świata.

(ZSP KW)