Obwodnica Miechowa gotowa na 34%

0
4323
Północna obwodnica Miechowa w realizacji - fot. K. Capiga
Północna obwodnica Miechowa w realizacji - fot. K. Capiga

Przysłowiowym „gołym okiem” widać, iż prace przy budowie obwodnicy Miechowa (8,5 km) w drodze wojewódzkiej nr 783 nabierają mocnego tempa. Zasadniczym celem inwestycji jest wyprowadzenie  poza miasto ruchu pojazdów jadących z zachodu na wschód i odwrotnie (zwłaszcza tych ciężkich), które na co dzień  uprzykrzają życie mieszkańców centrum Miechowa.

O tym jak przebiegają prace, czy są realizowane zgodnie z harmonogramem, jaki jest ich zakres i jakie są związane z nimi koszty, można było się przekonać na poniedziałkowym spotkaniu (23 maja 2017 roku) z przedstawicielami wykonawcy z firmy „SKANSKA”. Nie tylko w formie prezentacji multimedialnej, ale też terenowej, zaawansowanie robót zweryfikowali: marszałek województwa Jacek Krupa, radni wojewódzcy – Adam Domagała i  Mirosław Drożdż, burmistrz Dariusz Marczewski oraz lokalni samorządowcy.

A oto garść podstawowych informacji dotyczących inwestycji

Inwestorem jest Województwo Małopolskie, a zamawiającym – Zarząd Dróg Wojewódzkich. Na to zadanie udało się pozyskać unijne dofinansowanie na poziomie 85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Wartość kontraktu brutto wynosi – 52 274 726 zł. Partnerami partycypującymi w tym przedsięwzięciu jest powiat miechowski i gmina Miechów. Plac budowy pod inwestycję przekazany został 19 października 2016 roku. Termin jej realizacji wynosi do 30 września 2018 roku. Jest ona objęta 10-letnią gwarancją.

Obwodnica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania typu rondo w Siedliskach, aż do ronda w Bukowskiej Woli. W zakres inwestycji wchodzą: opracowanie dokumentacji projektowej z uzyskaniem decyzji ZRID, budowa drogi jednojezdniowej klasy G o długości 8,36 km, budowa czterech skrzyżowań typu małe rondo, budowa dróg serwisowych (zbiorczych), budowa obiektów inżynierskich (wiadukt nad linią PKP, most na rzece Cichej, przejazdy gospodarcze do pól, przepusty), przebudowa sieci kolidujących z inwestycją, budowa oświetlenia ulicznego na rondach, budowa kanalizacji deszczowej na dł. ok. 900 m, budowa czterech szczelnych zbiorników odparowujących. Jezdnia obejmować ma 2 pasy ruchu po  3,5 m szerokości. Prędkość projektowa wynosi 60 km/h, a tzw. miarodajna – 80 km/h.

Warto zaznaczyć, iż wzdłuż całej obwodnicy po jej jednej stronie będzie droga rowerowa asfaltowa. Najważniejszą informacją na ten czas jest to, iż inwestycja zrealizowana jest w 34%. Harmonogram prac jest zachowany, a nawet go przekracza, mimo niesprzyjającej aury, zwłaszcza w maju.

Do utrudnień, na które natrafili wykonawcy, zaliczyć należy przede wszystkim różnice wysokości terenu na małych odcinkach i konieczność jego niwelacji, a także potrzeba w kilku miejscach stabilizacja (dreny, kolumny) bądź gruntowna wymiana gruntu stanowiącego podbudowę. Z tego tytułu czasochłonne i kosztowne są prace ziemne, sięgające około 660 tys. kubików, z czego po połowie to wykopy i nasypy. Na trasie obwodnicy umiejscowionych jest 18 stanowisk archeologicznych, z czego na 12 zakończono już prace badawcze. Niemal na ukończeniu jest już most na rzece Cicha. Rozpoczęły się już nawet prace bitumiczne (18 maja 2017 r.).

Jak wyglądają prace na obwodnicy przedstawia poniższa galeria zdjęć.

Krzysztof Capiga