Ruszyła budowa obwodnicy Miechowa

0
3930
Sprzęt ciężki pracuje nad budową obwodnicy Miechowa
Sprzęt ciężki pracuje nad budową obwodnicy Miechowa

Mija miesiąc od rozpoczęcia przez generalnego wykonawcę firmę SKANSKA budowy północnej obwodnicy Miechowa. Pierwsze wykopy widoczne są w Bukowskiej Woli i na odcinku zachodnim od krajowej „siódemki” w stronę Siedlisk. Długo oczekiwana inwestycja ma przede wszystkim odciążyć centrum Miechowa od ruchu samochodów jadących na Śląsk i z powrotem. Dzięki niej nareszcie ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum miasta. W efekcie zmotoryzowani mają się przemieszczać bezpieczniej, ciszej i szybciej, a mieszkańcy miasta odczują ulgę po wielu latach komunikacyjnego stresu.

Długość planowanej obwodnicy wyniesie 8.360 km. Swój początek weźmie u zbiegu rejonu skrzyżowania – DW 783 (ul. Sienkiewicza) z drogą na Podmiejską Wolę i Charsznicę. Z tego miejsca będzie przebiegać w sąsiedztwie Zagorzyc, Siedlisk, ,,przetnie” DK 7, dalej przeprowadzona będzie obrzeżami Strzeżowa I, by zakręcić pod ostrym kątem do Bukowskiej Woli, gdzie zakończy się w pobliżu węzła przyszłej drogi ekspresowej S7. Na trasie obwodnicy, ze względu na topografię terenu, powstaną 4. ronda, most nad Cichą i wiadukt na torami kolejowymi. Nowe północne obejście miasta będzie miało  dwupasmową jezdnię o szer. 7. metrów, a w obrębie skrzyżowań powstanie niezbędna infrastruktura (chodniki, oświetlenie). Nie zabraknie zatok autobusowych, barier ochronnych i dróg serwisowych. Wykonane zostaną przejścia i przepusty dla zwierząt. Nowa droga zostanie poprowadzona przez 300 prywatnych działek. Wartość inwestycji wyniesie ponad 52 miliony złotych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego wyniesie 80% kosztów. Powiat miechowski i Gmina Miechów wyłożą na to zadanie po 1.370.000 zł.

Rozpoczęta inwestycja drogowa od lat napawała nadzieją władze samorządowe, kierowców i mieszkańców, bowiem obecny tranzyt ciężkiego transportu przez centrum miasta jest na granicy wytrzymałości dla wszystkich zainteresowanych. Zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i pieszych, zanieczyszczenie środowiska, hałas i degradacja infrastruktury drogowej (a także budynków) to główne argumenty, które uzasadniały rozpoczęcie budowy.

Zgodnie z planami, za dwa lata, jesienią 2018 roku nowa trasa, jako część obecnej DW 783, ma być oddana do użytku, a problem uciążliwości komunikacyjnej rozwiązany.

Ryszard Nasada